Vem är jag?

Jag heter Agnes och har just avslutat termin 1 på Karolinska institutets sjuksköterskeprogram. Jag har ett förflutet som musiker, sjunger och spelar fiol. Har hela livet haft en intresse för vården och medicin. Bloggen är till för att jag ska kunna ventilera mina tankar om utbildningen och livet och jag sätter igång direkt. 

Idag hade jag terminens sista tenta. Den var på anatomi och fysiologi del 2 (om man ska vara riktigt petig heter kursen Den friska människans anatomi & fysiologi) och innnefattade endokrin, njurar, rörelseapparaten, mag-tarmkanal, näringslära, reproduktion och hud och slemhinna. En del helt enkelt. Första delen har vi redan haft och den delen upplevde jag som inte allt för tung då jag har läst fysiologi sen tidigare. Den här delen var en helt annan historia. 

Tentan var rimlig i sin svårighetsgrad men man kan säga att digestion är mitt största hatobjekt utan att överdriva. Jag vill helst inte ens tillstå att jag själv har en mag-tarmkanal. Detta råkade tyvärr vara en ganska stor del av tentan. Tror jag klarar mig men ett VG är nog att glömma vid det här laget. 

Efter samlades jag och min "squad" för att äta upp våra sorger på Pizza hut. 

Det kommer fler inlägg där jag tänkte sammanfatta olika tankar jag haft om den första terminen. Stay tuned!

Kommentera här: